Followers

Wednesday, April 25, 2012

Tajuk-tajuk penting peperiksaan tingkatan 4, pertengahan tahun 2012


SMK DAMANSARA JAYA
TAJUK-TAJUK PENTING PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN TINGKATAN 4 - 2012

Bab 1  (Tema 1)
-Pengertian tamadun mengikut Barat dan Islam.
-nama2 tamadun awal di lembah sungai.
-ciri2 tamadun awal.
-mengapa tamadun bermula di sungai.
-Tamadun Mesir.(sistem pemerintahan & kepercayaan, sumbangan tamadun Mesir)
-Apakah ciri2 penting bagi memajukan negara.


Bab 2 (Tema 1) Penting.
-T.China – pendidikan dan perundangan. (jenis2 pendidikan, confusious vs legalisme) (sains sosial, sains dan teknologi)
-T.India- pendidikan dan perundangan. Undang-undang asoka /Dharma Sastra. (sains sosial, sains dan teknologi)
-Mengapa perundangan penting.
-Tamadun Rom (pentadbiran, sosial & sains teknologi)
-Tamadun Yunani (sains sosial, sains dan teknologi)

Bab 3 (Tema 2) penting.
-maksud pelabuhan pebekal, pelabuhan kerajaan, pelabuhan entrepot.
-ciri kerajaan maritim.
-mengapa perlu kerajaan agraria dan pelabuhan maritim berbaik-baik.
-Kepentingan candi,pengaruh Hindu Buddha dalam sastera.
-Pengaruh Hindu Buddha dalam masyarakat Asia tenggara. (politik, ekon dan sosial)
-Kerajaan Srivijaya & kuasa Maritim.
-Kerajaan Kedah Tua.
-Kepentingan Candi.
-Kepentingan Bahasa Sanskrit.

Bab 4 (Tema 3)Islam di Makkah. Penting.
-definisi jahiliah dan ciri2nya.
-mengapa digelar zaman kegelapan.
-ciri2 drp segi agama, politik, dan ekonomi.
-amalan sistem Kabilah & kesan-kesannya.
-semangat assabiyah definisi & kesannya terhadap masyarakat.
-bagaimana ciri2 seorang syeikh
-bagaimana penyebaran secara rahsia & terbuka.
-Penentangan Islam di Makkah.
-Reaksi masyarakat di Makkah.

Wednesday, April 11, 2012

Projek Kerja Kursus PMR 2012


SMK  DAMANSARA  JAYA
PROJEK  KERJA  KURSUS  SEJARAH  PMR  2012

Murid mesti menjawab tiga bahagian projek :
Bahagian A:
1.      Dokumentasi Tugasan 1 (Lihat soalan 1)Projek Kerja Kursus. Kumpulkan elemen-elemen berhubung dengan projek kerja kursus. (Semak soalan 1 dan 2; Lampiran 1 dan 2)
2.      Soalan: Anda ditugaskan membuat kajian berkaitan produk tempatan yang terdapat di Negara kita Malaysia, berdasarkan satu daripada tajuk berikutnya:
(i) Makanan / pakaian / kraf tangan atau pertukangan ( kerja kayu atau kerja logam) Ada 4 bahagian kajian.
2. Rumusan patriotisme berhubung  kajian terhadap barangan/produk buatan Malaysia ini. Iktibar mesti dipecahkan kepada diri sendiri,bangsa dan negara.(akan dihuraikan kemudian)

Bahagian B

3. Esei berhubung nilai-nilai patriotisme. (Bahagian B) Lihat lampiran 4. 

Bahagian A: Kajian bertajuk : Tugasan 1. Lihat soalan 1.
Murid mesti mendapatkan bahan-bahan yang berhubung dengan barangan produk Malaysia.
Hasil kajian mesti mengandungi 4 bahagian kajian: Lihat edaran mengandungi soalan Projek Kerja Kursus PMR 2012.

4 aspek: lihat soalan (Hasil Kajian)
Rumusan /iktibar kepada diri sendiri, masyarakat dan negara.

Bahagian B:
1.Menulis esei yang tidak kurang daripada 100 patah perkataan yang mengandungi pengamalan unsur patriotisme berdasarkan soalan di bawah.

Soalan: Lihat di bawah tajuk Tugasan 2 pada edaran Soalan PMR 2012
                                          SUSUNAN  UNTUK  PROJEK  KERJA KURSUS.


Muka hadapan – lampiran  1 (bertulis 1)(muka surat hadapan projek kerja kursus)
(LAMPIRAN 1)
  1. Nama Calon;
  2. Tingkatan:
  3. No Kad Pengenalan.
  4. Angka Giliran.
  5. Nama dan alamat sekolah.
  6. Tajuk Kerja Kursus.
  7. Nama Guru;
  8. Skor. (borang skor)
Borang elemen bukti (bertulis lampiran 5)
Elemen 1: Bahan bukti untuk kajian. Dilekatkan bersama projek.


Tajuk Projek:
Borang elemen 2 (lampiran 6)
Senarai kandungan
1.Penghargaan
2.  Objektif kaijan
3.   Kaedah kajian
4        Hasil kajian : 4 bahagian soalan
5        Rumusan
6        Tugasan 2- Esei.
7        Lampiran
8        Senarai rujukan
9        Senarai semak  untuk murid (lampiran 4 edaran m/s 29-21)

3.Penghargaan
Penghargaan murid terhadap mereka yang berjasa bagi melengkapkan projek.
a) Penghargaan kepada individu.:
  1. Orang sumber
  2. ibu bapa
  3. guru matapelajaran.
  4. rakan-rakan kumpulan kajian (jika ada)
b)Penghargaan kepada institusi: Yang berkaitan sahaja.
  1. Felda/Industri/kedai
  2. Muzium Negara.
  3. Perpustakaan Negara.
  4. Arkib Negara

m/s 4 objektif kajian ; lihat contoh

M/s 5    Kaedah kajian; lihat contoh

m/s 6 : lihat kehendak soalan bahagian A

m/s  seterusnya – rumusan   Kesan peristiwa kepada diri.Kesan kepada murid, masyarakat dan negara. Lihat contoh yang disertakan.

Borang elemen 3
m/s seterusnya – Tugasan 2  Esei patriotisme- tidak kurang 100 patah perkataan. (Bahagian B) Contoh  disertakan.




Lampiran semak lampiran 3 untuk cara dan bagaimana.
Gambar, peta, surat, dokumen, salinan DVD / CD (kulit) yang berkaitan dengan Tugasan 1 (mesti mengandungi keterangan/Kapsyen di bawah gambar/ peta/surat)

Senarai Rujukan
Rujuk cara menulis rujukan – lampiran 6 sebagai contoh.

Lampiran – untuk pemeriksaan guru –
Semak lampiran 4 untuk teknik.




Contoh objektif umum dan khusus kajian.

  1. Saya dapat mempelajari kemahiran mencari, mengumpul fakta daripada sumber yang sahih mengenai produk keluaran/buatan Malaysia iaitu barangan yang merupakan barangan keluaran …  (contoh maggi mee)
  2. Saya dapat mengelas, menganalisis dan merumus secara rasional  berdasarkan tajuk kajian saya iaitu maklumat  barangan/produk buatan Malaysia  sejarah kewujudan dan perkembangan perniagaannya.
  3. Saya dapat mengenal pasti peranan  produksi/syarikat  iaitu …. (nama) yang mengeluarkan barangan/produk  dalam pembangunan Negara, terutamanya berkaitan pemasaran, masalah pemasaran serta potensi syarikat  yang membantu perkembangan ekonomi Negara.
  4. Saya dapat menganalisis kepentingan produk  iaitu …. (produk makanan/pakaian/alat elektrik; namakan…) dan mengenalpasti kelebihan kegunaan produk kepada rakya Malaysian amnya (serta pasaran antarabangsa (jika ada)
  5. Saya dapat mengkaji kaedah dan cara penghasilan produk  secara menyeluruh bermula daripada tenaga kerja, senarai bahan sehinggalah kepada spesikifasi kawalan mutu produk.
  6. Saya dapat mempraktikkan kerja kumpulan terutamanya menambah kecekapan dalam penggunaan skil komunikasi serta mengeratkan hubungan social bersama-sama teman-teman kerana melakukan kajian ini dalam gerak kerja kumpulan.
(Tulis dalam  perenggan seperti karangan. Murid mesti mengubah perkataan/ ayat dengan menulis ayat sendiri.)

Contoh penulisan:

       Dengan menulis Projek kerja kursus ini, saya dapat dapat mempelajari kemahiran mencari, mengumpul fakta daripada sumber yang sahih mengenai produk keluaran/buatan Malaysia iaitu barangan yang merupakan barangan keluaran …  (contoh maggi mee)
Saya juga dapat mengelas, menganalisis dan merumus secara rasional  berdasarkan tajuk kajian saya iaitu maklumat  barangan/produk buatan Malaysia  sejarah kewujudan dan perkembangan perniagaannya.
Saya dapat mengenal pasti peranan  produksi/syarikat  iaitu …. (nama) yang mengeluarkan barangan/produk  dalam pembangunan Negara, terutamanya berkaitan pemasaran, masalah pemasaran serta potensi syarikat  yang membantu perkembangan ekonomi Negara.


Kaedah Kajian


     Kaedah kajian yang saya gunakan adalah menggunakan  kaedah kajian sumber bertulis atau penyelidikan perpustakaan seperti buku, makalah, risalah, surat khabar dan majalah untuk mengkaji produk barangan Malaysia iaitu…  (namakan produk) Saya telah menggunakan akhbar … (namakan) atau buku berjudul….(namakan)
      Saya juga telah menjalankan penyelidikan di Perpustakaan iaitu di…………. (alamat perpustakaan)bagi mendapatkan maklumat tambahan bagi mencari isi tambahan bagi melengkapkan projek ini.
     Saya  telah mewawancara individu seperti datuk saya / ibu saya/ jiran saya iaitu……, …., …. dan …..(nama) bagi mendapatkan maklumat mengenai   perayaan ini. Saya juga telah mewawancara pengurus (Pengarah Urusan dan sebagainya) iaitu…..(namakan) bagi mendapatkan informasi mengenai produk yang saya kaji.
            Saya juga telah melayari laman Internet  atau meanalisis internet bagi mengetahui  latar belakang perayaan, persiapan, tempoh masa sambutan dengan terperinci iaitu lawan web……………………….. (namakan. Salin/copy and paste nama web www…)
           (Jika ada) Saya juga telah menggunakan kaedah  analisis lain seperti menonton filem /dvd/u tube bertajuk …bagi memahami situasi pemasaran produk, potensi perkembangan pemasaran.
            Saya juga telah menjalankan kaedah lawatan. (Contoh , kilang/bakery/kedai koperasi; tempat produk dihasilkan iaitu di …..) bagi mendapatkan informasi, mengenali struktur dan profail syarikat.



Rumusan. Sila ubah esei mengikut perkataan anda sendiri.

               Pengkajian terhadap produk buatan Malaysia membolehkan saya mendapat pengalaman berguna dalam mendedahkan saya dengan pengalaman sebenar dunia intelektual di luar sana. Saya juga dapat mendedahkan diri saya dengan pengalaman professional dan mengenengahkan potensi diri saya.  Saya seronok dapat bekerja dan mengutip pengalaman dan menyamar sebagai wartawan di luar sana. Saya juga berpengalaman dalam mengamalkan aspek dan skil komunikasi terhadap kerja-kerja kumpulan. Kajian ini menjadikan saya lebih matang dalam menjalankan penyelidikan dan dapat berfikir di luar kotak. Saya juga mendapatkan pencarian informasi ke perpustakaan dengan menggunakan buku, majalah dan risalah. Saya juga memperolehi pengalaman dari segi wujudkan kerjasama antara rakan, peluang mewawancara …. (namakan siapa….). Saya  juga mendapatkan maklumat melalui pencarian ICT atau internet dengan melihat laman web… (namakan)
    (kesan kepada diri) (Pengalaman, skil, kerja kumpulan dan apa-apa pengalaman/ kebaikan untuk diri sendiri)

               Dengan menjalankan kajian seperti ini, saya dapat mengkaji kedudukan syarikat yang mengeluarkan produk Malaysia secara menyeluruh. Saya juga mempelajari nilai-nilai kerjasama bersama-sama rakan saya kerana kami bekerja secara kumpulan. Dengan ini juga saya menghayati konsep perpaduan, selari dengan kempen ‘Satu Malaysia’ yang diwara-warakan kerajaan.  Selain daripada ini,  penubuhan kilang/kedai barangan produk buatan Malaysia membantu rakyat Malaysia mendapat pekerjaan sekaligus menjana ekonomi negara.  (kesan kepada masyarakat)

                            Saya amat berbangga yang negara kita ini mempunyai produk sendiri iaitu ….  (namakan) Ternyata syarikat ini berjaya melibatkan perkembangan syarikat pembangunan ekonomi negara.   Dengan perkembangan ini, dapat dikatakan yang rakyat kita mempunyai semangat kekitaan   yang jitu.  Barangan yang diedarkan ke seluruh negara amnya membantu mengenalkan produk tempatan ke merata Malaysia membuktikan kita sudah boleh bersaing secara sihat dengan negara-negara yang lain. (kesan kepada negara; ekonomi, pekerjaan, menaikkan nema negara, negara maju)
            
              

Penghargaan

            Pertamanya, saya  ingin mengucapkan ribuan  terima kasih kepada  guru saya iaitu  Puan Latifah Binti …/Puan Margaret/ Encik Ayob Bin …kerana dengan bantuannya, saya dapat menyiapkan projek kerja kursus ini dengan jayanya. Tanpa bimbingan guru saya, terutamanya contoh kajian di laman web ‘djlovehistory.blogspot.com’ saya pasti tidak akan dapat menyiapkan projek ini tepat masanya.

              Saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada ibubapa saya iaitu                      ………………..dan ………………… kerana tanpa sokongan mereka serta keluarga saya, saya tentunya tidak dapat menghapiskan projek kerja kursus saya iaiatu kajian mengenai syarikat/kedai/kafe iaitu ……………….. yang menghasilkan produk barangan buatan Malaysia. Kedua ibubapa saya bukan sahaja memberi sokongan moral, kewangan malah sanggup bersengkang mata  bagi menemani saya bagi menyiapkan laporan dan hasil kajian projek kerja kursus.

            Saya juga patut berterima kasih kepada portal dan laman web iaitu www….. (copy dan paste nama)dan  kerana menyediakan portal yang lengkap berkaitan dengan  ….  (namakan produk) bagi membolehkan saya mendapat maklumat terperinci dengan senang.

            Saya juga amat berterima kasih kepada kawan-kawan saya iaitu …………….., ………………, dan ……………………. kerana sama-sama berkongsi idea, maklumat dan rujukan agar kami sama-sama menyiapkan laporan kerja kursus ini.
            Tanpa  kerjasama semua pihak, saya percaya dan yakin kajian projek kerja kursus saya tidak akan dapat dijalankan dengan jaya.Saya yakin dengan projek kerja kursus ini saya dapat menimba banyak pengalaman berharga terutamanya berkaitan sejarah penubuhan ….. (syarikat, namakan) , dan bagaimana syarikat ini  berperanan dalam pembangunan negara terutama aspek ekonomi.

Bahagian B:
1.Menulis esei yang tidak kurang daripada 100 patah perkataan yang mengandungi pengamalan unsur patriotisme berdasarkan soalan di bawah.Soalan: Belilah barangan buatan Malaysia: Bagaimanakah slogan di atas dapat menyuburkan semangat patriotisme dalam kalangan rakyat di Negara kita?  (anda boleh mengubah esei dengan menggunakan nilai – yang telah dihitamkan.) Sila lihat lampiran 4. P[ilih tiga nilai yang bersesuaian dengan sub-sub nilainya.

Soalan:

            (bahagian pengenalan) (perlu masukkan definisi barangan/produk buatan Malaysia)Barangan buatan Malaysia bermakna barangan atau produk yang dihasilkn di Malaysia.  Slogan di atas menunjukkan keperluan bagi rakyat Malaysia bagi membeli barangan atau produk buatan Negara sendiri.
            Dengan membeli barangan buatan Malaysia, kita dapat berbangga menjadi rakyat Malaysia. Dengan itu kita menjaga dan mempertahankan maruah bangsa dan negara  dengan menunjukkan bahawa Negara kita  juga mampu dan mempunyai potensi untuk menghasilkan barangan sendiri. Kita juga boleh berbangga dengan sejarah Malaysia. Sejarah menunjukkan sejak berzaman dahulu, kita mampu mengadakan barangan buatan sendiri.
            Dengan membeli barangan buatan tempatan juga dapat menyemarakkan semangat setia negara. Dengan mendapatkan produk penghasilan temopatan, kita dapat memupuk nilai-nilai cinta akan bangsa dan Negara sendiri. Sebagai rakyat dengan ini juga, kita sama-sama bertanggungjawab kepada Negara sendiri dalam meningkatkan nama baik Negara dalam Negara sendiri serta ke peringkat antarabangsa. Kita mestilah juga berani dan sanggup mempertahankan kedaulatan Negara dan bangsa. Penggunaan barangan sendiri menunjukkan kita bangga menjadi rakyat Negara ini.
            Pembelian produk dalam Negara sendiri juga menunjukkan kita mempunyai semangat kekitaan yang tinggi. Kekitaan di sini menunjukkan rasa bangga kita terhadap Negara sendiri. Kita mesti mempunyai semangat bersatu padu dan harmoni dalam menyokong Negara dengan membeli barangan atau produk tempatan. Semangat kekitaan ini juga menunjukkan yang rakyat Negara ini mempunyai sikap bekerjasama dan tolong menolong dalam mempertingkatkan ekonomi Negara. Pengurangan barangan impot dapat dikurangkan jika rakyat negara ini melebihkan pembeluian barangan negara sendiri.
            Slogan membeli barangan tempatan juga menunjukkan jati diri rakyat Malaysia yang sentiasa mahu berusaha dan produktif. Produk tempatan menunjukkan sikap rakyat kita yang sentiasa berusaha gigih dan rajin (berdikari) menghasilkan pengeluaran sendiri,. Rakyat kita juga menunjukkan sikap tabah mengahadapi cabaran global. Gandingan ini juga menujukkan kita sama-sama berganding bahu dalam membangunkan negara tercinta.


Sila ke Face book  : add nama guru : Puan Noor Arbaiah Ismail. Boleh tanya on line/ e-mel kepada norafuaddj@gmail.com atau ke www.djlovehistory.blogspot.com


Tajuk-tajuk penting peperiksaan Mid Term tingkatan 5 2012


Sekolah menengah Damansara Jaya
Peperiksaan Pertengahan Tahun 2012
Ulangkaji Tingkatan 5


Tajuk-tajuk yang wajib dibaca (Tingkatan 4)
  1. Bab 2 : perkembangan Tamadun – Yunani, Rom dan India.
-Perkembangan sains dan teknologi.
-Faktor perkembangan sains dan matematik.
-tokoh matematik dan sains.
-Sebab/ mengapa boleh mencapai kemajuan sains dan teknologi.
-Seni bina; faktor kajayaan senibina.
-kenapa berjaya dalam pembinaan senibina.
-nama-nama senibina dan fungsinya.
-kenapa keperluan senibina diperlukan oleh sesebuah negara.

2.Bab 3: Kerajaan Agraria dan Maritim
-Faktor kejayaan maritim di Selat Melaka.
-faktor kejayaan Srivijaya dan Kedah Tua.
-Kepentingan pembinaan candi.
-Pengaruh Hindu Buddha dalam pemerintahan, ekonomi dan sosial.
-Kepentingan Bahasa Sanskrit.
-bagaimana menjayakan amalan hormat menghormati dalam budaya yg berbeza.

3.Bab 4: Pembukaan semula Kota Makkah.
-perkembangan Islam di Makkah
-Faktor penerimaan.
-faktor penolakan terhadap Islam.
-sifat2 Rasullullah yg menjayakan dakwah di Makkah.
-Faktor pembukaan semula Kota Mekah.
-Strategi penaklukan.
-Kenapa berjaya.
-Kesan jangka pendek dan jangka panjang.
-Iktibar kepada penaklukan Kota Makkah.

4. Bab 7:Renainssance
-Faktor Renaissance bermula di Itali.
-Tokoh.
-Bidang Renaissance
-Kesan kepada Eropah.

5.Bab 7 :Zaman Gelap.
-kenapa dinamakan Zaman gelap.
-faktor zaman gelap.
-persamaan dengan zaman feudal Eropah dan feudal Tanah Melayu.
-bagaimana mengelak zaman ini daripada terjadi di negara kita.



6. Bab 8: Pertembungan Budaya Islam dan Barat.
-Bagaimana berlaku.
-Faktor berlaku.
-Kesan pertembungan.

Ulangkaji Sukatan Tingkatan 5

  1. Bab 1: Nasionalisme: Tahap-tahap nasionalisme.
-Tahap 1 dan 2: ciri-cirinya.
-Kesan tahap 1 dan 2 kepada penduduk.
-Tuntutan tahap 1 dan 2
-Matlamat tahap 1 dan 2
-Golongan yang terlibat tahap 1 dan 2
-Nilai iktibar kepada rakyat.

Bab 1; Imperialisme.
-faktor imperialisme.
-kesan birokrasi Barat di asia Tenggara.
-bagaimana mengelak penentangan jika anda adalah ahli Birokrasi Barat.

3. Bab 2: Nasionalisme Zaman Jepun.
-Dasar pemerintahan Jepun.
-Kenapa begitu?
-Kesan.
-Penentangan terhadap Jepun.
-Bagaimana kesannya.
-Peranan Kesatuan Melayu Muda (KMM)
-Konsep Melayu Raya dgn KRIS dan KMM.
-kenapa berjaya atau gagal?
-Persatuan-persatuan negeri dan fungsi.
-masalah2 orang Melayu/ wanita Melayu ketika itu.


4.Bab 2: Demokrasi negeri Sembilan.(Anak buah -Buapak –lembaga-undang-Yamtuan Besar)
-Maksud demokrasi di negeri 9.
-Bidang kuasa pemimpin setiapa laras.
-Bidang tugas setiap laras/bahagian.

5.Gerakan Islah
-Maksud GI.
-Kaum Muda, pelopor, majalah, tokoh.
-Sebab KM tdak berjaya disemua negeri.
-Kaujm Muda vs Kaum Tua

6.Bab 3: Penyerahan Sarawak kepada British.
-Siapa yang terlibat.
-Mengapa?
-Bagaimana dilakukan.
-Gerakan Anti penyerahan.
-Larangan kepada kakitangan kerajaan- Pekeliling no 9, apa kesannya.
-Rukun 13.

7.Bab 4:Persekutuan Tanah Melayu 1948
-tujuan persekutuan diadakan.
-isi perlembagaan.
-Mengapa berjaya.
-Tokoh yang terlibat.
-golongan yang menetang PTM 1948 dan mengapa.
-apa tindakan mereka (org dagang dan radikal)

8.Bab 4: Persekutuan Tanah Melayu 1957
-tujuan persekutuan diadakan.
-isi perlembagaan.(sekurangnya 7 isi)
-Mengapa berjaya.
-Tokoh yang terlibat-usaha Parti perikatan bagi mempastikan berjaya.
-Suruhanjaya Reid, ahli dan panduan perlembagaan.
-kepentingan perlembagaan 1957


9. Bab 5: Tokoh-tokoh kemerdekaan.
.-siapa.(Tunku abd Rahman Putra al haj, Tun Abdul Razak, Tun V.T Sambathan, Tun H.S Lee)
-peranan mereka























Sunday, October 9, 2011

Sejarah peperiksaan Akhir Tahun Ting 4 2011 (post 1)

Berikut berdasarkan kajian tajuk-tajuk penting sejarah bagi tingkatan 4 yang belum 'keluar' sebagai soalan SPm. Dianggap penting dan menjadi tajuk wajib untuk diulangkaji bagi peperiksaan tingkatan 4 (akhir tahun) dan SPM 2011. Sila semak Buku kerja dan bagi pelajar SPM 2011 (semak nota yang telah cikgu sediakan sebelum ini)

SPM 2011 Trial dan  Ramalan SPM 2011
TINGKATAN 4
Bab 1  (Tema 1)
-Tamadun India /Indus.
-Tamadun China.
( 6 aspek )

Bab 2 (Tema 1)
-Tamadun Rom
-T.Yunani (keseluruhan sudah keluar)
-T.China.
-T.India.

Bab 3 (Tema 2)
-Kepentingan candi,pengaruh Hindu Buddha dalam sastera.*
-Pengaruh Hindu Buddha dalam masyarakat Asia tenggara. (politik, ekon dan sosial)
-Kerajaan Srivijaya & kuasa Maritim.
-Kerajaan Kedah Tua.
-Kepentingan Candi.
-Kepentingan Bahasa Sanskrit.

Bab 4 (Tema 3)Islam di Makkah.
-Amalan sistem Kabilah.
-Penentangan Islam di Makkah.
-Reaksi masyarakat di Makkah.

Bab 5 (Tema 3)Islam di Madinah.
-Perjanjian Aqabah.
-Pembukaan Kota Makkah (8 hijrah)

Bab 6 (Tema 3)
-Sumbangan Umaiyah (Tahap 1 dan 2)
-Sumbangan Abbasiyah (intelektual)
-Sumbangan Tamadun Islam kepada Tamadun barat.
-Pertembungan Tamadun islam.
-Sumbangan T.Islam dm bidang sains.
-Sumbangan Ibnu Sina.
-Sumbangan dalam bidang seni.

Bab 7 (Tema 4)
-Teori kedatangan Islam Asia tenggara.3 teori
-Cara penyebaran Islam ke Asia tenggara.

Perkahwinan, gol bangsawan,kelhiran K.Islam, pusat kebudayaan, mubaligh, keistimewaan Islam)
-Kesan penyebaran Islam Asia Tenggara.
-Pengaruh Islam ke A.Tenggara (hampir keseluruhannya sudah keluar)


Bab 8 (Tema 4)
-Kesan Islam terhadap sosiobudaya.
(pendidikan, bahasa dan ekon, kesenian & gaya hidup)
-kesan kedatangan islam terhadap perdagangan, m.wang dan percukaian.


Bab 9 (Tema 5)
-Zaman gelap
-Zaman Reformation.
-Ciri-ciri Fedualisme di Eropah dan ciri-masay Melayu tradisional.

Bab 10 (Tema 6) sangat penting kerana banyak tajuk yang belum keluar lagi.
-Dasar British terhadap Undang-undang tanah.
- Kesan-kesan terhadap ekonomi.
(perbandaran, pembentukan masyarakat berbilang kaum, sistem pendidikan vernakular, perkilangan, pengangkutan & kesihatan)

Detail: mengikut bab

Bab 1
1. Tamadun yang masih belum disentuh sama sekali adalah:1.Tamadun Indus - rujuk kepada 2 bandar pelabuhan, 2 bandar penting, faktor dan sebab pembentukan Bandar Terancang Dunia. Mengapa mereka dapat membina bandar terancang. Bagimana mereka dapat membina tamadun.

2.Tamadun Hwang Ho : beberapa aspek penting (dua yang terpenting adalah aspek pemerintahan, (Bagaimana kejayaan pemerintahaan, mengapa berjaya, pemerintahan Chou, Dinasti Shang) pertanian (mengapa penting, bagaimana pertanian berjaya) Agama dan kepercayaan (jenis agama dan kepercayaan, bagaimana proses penilikan dijalankan) DJ: semak soalan peperiksaan awal tahun juga dan latihan  di buku kerja.

3. Soalan Mesir sudah banyak yang 'dikeluarkan'.

4. Tamadun Mesopotamia: juga pernah keluar sebahagian kecilnya.

Bab 2

1.Tamadun India: aspek: peningkatan tamadun (perdagangan, nama persatuan- Sresthin.Nama pelabuhan: perdagangan dengan Alam Melayu, mengapa perdagangan maju dan penting, penggunaan matawang)

2.Tamadun India: perkembangan zaman perluasan kuasa pada zaman Chandragupta Maurya dan Asoka. (mengapa penting, faktor dan kesan)

Bab 3.
1.Kepentingan Srivijaya dan Kedah Tua sebagai pelabuhan penting (menagapa penting)

2.Tasik Tonle sap: kepentingan tasik sebagai agen perkembangan pertanian.

Bab 4: Hanya tajuk Reaksi masyarakat terhadap Islam sahaja lagi yang belum keluar spm.

1.Reaksi terbahagi kepada dua (menerima dan menolak) perlu mengetahui sebab/faktor penolak atau terima, kesan dan bagaimana mengatasi.

Bab 5.

1.Piagam Madinah (mengetahui faktor, isi kandungan terhadap masyarakat Yahudi atau Muslim) mengetahui siapa orang Ansar (asal Madinah, terbahagi kepada dua iaitu Aus dan Khazraj-  bermaksud 'yang menolong') dan pihak Muhajirin (berasal dr Makkah, bermaksud org yang menerima pertolongan)

Bab 6:Kerajaan-kerajaan Islam

1.Kerajaan Bani Umayyah - Terbahagi kepada dua tahap. Sila pastikan anda mengetahui tentang aspek politik kedua-dua tahap dan bandingkan kedua-dua aspek. (lihat nota di blog)

2.Kerajaan Turki Uthamniah; Kejayaan tentera dan pengukuhan kuasa.

3.Pertembungan budaya /Tamadun Islam dengan budaya/tamadun lain.

Bab 7: penyebaran Islam melalaui aspek perdagangan dan pemerintahan (aspek faktor/mengapa dan kesan)

Bab 8
-Kesan Islam terhadap sosiobudaya.
(pendidikan, bahasa dan ekon, kesenian & gaya hidup)
-kesan kedatangan islam terhadap perdagangan, m.wang dan percukaian.

Bab 10
-Dasar British terhadap Undang-undang tanah.
- Kesan-kesan terhadap ekonomi.
(perbandaran, pembentukan masyarakat berbilang kaum, sistem pendidikan vernakular, perkilangan, pengangkutan & kesihatan)

Sunday, May 8, 2011

Projek kerja kursus 2011

    Saya pasti murid-muris sudah mengetahui tajuk untuk projek kerja kursus. DI smkdj, guru-guru bersepakat memilih tajuk Rancangan Pembangunan Tanah dan Wilayah disebabkan lebih mudah untuk mencari informasi tentangnya dibandingkan dengan tajuk-tajuk lain. Untuk murid di SMKDJ, pihak Panitia Sejarah akan mengedarkan hand out berkaitan kajian projek ini dalam tempoh seminggu minggu hadapan.

Anda boleh copy dan paste tetapi perlulah menukar sedikit ayat2 mengikut keperluan anda!

SMK  DAMANSARA  JAYA
PROJEK  KERJA  KURSUS  SEJARAH  PMR  2011

Murid mesti menjawab tiga bahagian projek :
Bahagian A:
1. Dokumentasi Tugasan 1 (Lihat soalan 1)
2. Rumusan patriotisme berhubung  kajian terhadap institusi  ini. Iktibar mesti dipecahkan kepada diri sendiri,bangsa dan negara.(akan dihuraikan kemudian)

Bahagian B

3. Esei berhubung nilai-nilai patriotsme. (Bahagian B)

Bahagian A: Kajian bertajuk : Tugasan 1. Lihat soalan 1.
Murid mesti mendapatkan bahan-bahan yang berhubung dengan Rancangan Pembangunan  Tanah dan Wilayah.
Hasil kajian mesti mengandungi:

4 aspek: lihat soalan (Hasil Kajian)
Rumusan /iktibar kepada diri sendiri, masyarakat dan negara.

Bahagian B:
1.Menulis esei yang tidak kurang daripada 100 patah perkataan yang mengandungi pengamalan unsur patriotisme berdasarkan soalan di bawah.

Soalan: Lihat di bawah tajuk Tugasan 2

Contoh objektif kajian.
Objektif Umum:
  1. Saya dapat mempelajari kemahiran mencari, mengumpul fakta daripada sumber yang sahih mengenai FELDA.
  2. Saya dapat mengelas, menganalisis dan merumus secara rasional  berdasarkan tajuk kajian saya iaitu FELDA yang diberikan.
  3. Saya dapat mengenal pasti peranan FELDA dalam pembangunan negara.
(Tulis dalam  perenggan seperti karangan)

EG: Dengan menulis Projek kerja kursus ini, saya dapat ….

Objektif khusus:
      Projek kerja kursus ini membolehkan saya mengkaji nama rasmi Felda, lokasi petempatan Felda di seluruh Malaysia.  Projek ini juga membolehkan saya mengkaji lokasi FELDA yang telah ditubuhkan sejak kemerdekaan negara, di mana pada masa itu Malaysia masih dikenali dengan nama Tanah Melayu atau Malaya lagi.

            Projek kajian ini juga akan dapat membolehkan saya mengkaji sejarah penubuhan FELDA dari awal penubuhannya sehinggalak ke hari ini.
Sekaligus, saya dapat mengkaji peranan FELDA (matlamat atau objektif penubuhan FELDA) terhadap masyarakat setempat, dan negara kita, Malaysia.
            Saya juga akan dapat mengenalpasti peranan institusi ini dari segi ekonomi iaitu peranan FELDA dalam meningkatkan ekonomi masayarakat setempat, ekonomi negeri-negeri di mana terdapatnya FELDA dan ekonomi negara.
            Selain itu, saya dapat mengkaji kedudukan dan peranan FELDA yang berfungsi dan memainkan peranan dari segi pendidikan, kemasyarakatan, pelancongan, kebajikan masyarakat FELDA.
          Kajian ini juga dapat membolehkan saya mengkaji perkembangan FELDA daripada segi kemajuan, cabaran yang dihadapi, pembangunan prasarana dan fizikal  dan saranan dan harapan FELDA.

Kaedah Kajian


     Saya menggunakan kaedah kajian sumber bertulis seperti buku dan majalah untuk mengkaji perayaan tradisional saya iaitu…  (namakan buku-buku itu)
      Saya juga telah menalankan penyelidiakn di Perpustakaan iaitu di…………. (alamat perpustakaan)bagi mendapatkan maklumat tambahan bagi mencari isi tambahan bagi melengkapkan projek ini.
     Saya  telah mewawancara individu seperti datuk saya / ibu saya/ jiran saya iaitu……, …., …. dan …..(nama) bagi mendapatkan maklumat mengenai   perayaan ini.
            Saya juga telah melayari laman Internet  bagi mengetahui  latar belakang perayaan, persiapan, tempoh masa sambutan dengan terperinci iaitu lawan web………………………..
            Saya juga telah menggunakan kaedah menonton filem  bertajuk …bagi memahami keadaan sebenar peristiwa tersebut.
            Saya juga telah melawat (Contoh , Muzium Negara  atau Arkib Negara ) bagi mendapatkan maklumat tambahan tentang peristiwa/perayaan  yang saya kaji.



   Rumusan.

               Pengkajian terhadap institusi seperti FELDA ini membolehkan saya menghayati sejarah penubuhan, peranan FELDA, cabaran dan pembangunan fizikal dan prasarana FELDA.

               Dengan menjalankan kajian seperti ini, saya dapat mengkaji kedudukan FELDA  secara menyeluruh. Kajian ini memberikan saya pengalaman baru dari segi mencari maklumat.  Saya telah pergi melawat.. (namakan) demi mencari maklumat. Saya juga memperolehi pengalaman dari segi wujudkan kerjasama antara rakan, peluang mewawancara …. (namakan siapa….). Saya  juga mendapatkan maklumat melalui pencarian ICT atau internet dengan melihat laman web… (namakan) Saya juga mendapatkan pencarian informasi ke perpustakaan dengan menggunakan buku, majalah dan risalah.

           Saya juga mempelajari nilai-nilai kerjasama bersama-sama rakan saya kerana kami bekerja secara kumpulan. Dengan ini juga saya menghayati konsep perpaduan, selari dengan kempen ‘Satu Malaysia’ yang diwara-warakan kerajaan.
                            Saya amat berbangga mempunyai warisan institusi seperti FELDA yang begitu tinggi nilainya. Di FELDA, yang melibatkan pembangunan petempatan, rakyat Malaysia hidup dengan mengamalkan budaya Kekitaan atau Bersemangat kekitaan  (garis nilai) . Bangsa Melayu, Cina , India dan kaum-kaun lain di Malaysia, saling bekerjasama dan tolong menolong antara satu sama lain di sana.Perayaan yang berbilang kaum ini menunjukkan semangat perpaduan antara kaum telah berlaku di sana.
            
                           Kajian ini juga telah menunjukkan dengan jelas peranan FELDA kepada negara baik dari segi ekonomi da sosial masayarakat. FELDA tela membuktikan bahawa institusi ini bukan sahaja memberi faedah kepada masyarakat FELDA, tetapi juga kepada negara.    





Penghargaan

            Pertamanya, saya  ingin mengucapkan ribuan  terima kasih kepada  guru saya iaitu  Puan Latifah Binti …/Puan Margaret/ Encik Ayob Bin …kerana dengan bantuannya, saya dapat menyiapkan projek kerja kursus ini dengan jayanya. Tanpa bimbingan guru saya, terutamanya contoh kajian di laman web ‘djlovehistory.blogspot.com’ saya pasti tidak akan dapat menyiapkan projek ini tepat masanya.

              Saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada ibubapa saya iaitu                      ………………..dan ………………… kerana tanpa sokongan mereka serta keluarga saya, saya tentunya tidak dapat menghapiskan projek kerja kursus saya iaiatu kajian mengenai FELDA. Kedua ibubapa saya bukan sahaja memberi sokongan moral, kewangan malah sanggup bersengkang mata  bagi menemani saya bagi menyiapkan laporan dan hasil kajian projek kerja kursus.

            Saya juga patut berterima kasih kepada portal dan laman web FELDA iaitu www….. dan  kerana menyediakan portal yang lengkap berkaitan dengan  ‘FELDA’ bagi membolehkan saya mendapat maklumat terperinci dengan senang.

            Saya juga amat berterima kasih kepada kawan-kawan saya iaitu …………….., ………………, dan ……………………. kerana sama-sama berkongsi idea, maklumat dan rujukan agar kami sama-sama menyiapkan laporan kerja kursus ini.

            Tanpa  kerjasama semua pihak, saya percaya dan yakin kajian projek kerja kursus saya tidak akan dapat dijalankan dengan jaya.Saya yakin dengan projek kerja kursus ini saya dapat menimba banyak pengalaman berharga terutamanya berkaitan sejarah penubuhan FELDA, dan bagaimana FELDA berperanan dalam pembangunan negara terutama aspek ekonomi.












Bahagian B:
1.Menulis esei yang tidak kurang daripada 100 patah perkataan yang mengandungi pengamalan unsur patriotisme berdasarkan soalan di bawah.

Soalan: Bagaimanakah isttitusi pentadbiran tempatan dapat memperkukuhkan integrasi nasional di negara kita?

            Integrasi nasional di sini bermaksud perpaduan kaum. Di negara kita, Malaysia, perpaduan kaum sentiasa menjadi asas penting kehidupan yang tenteram dalam negara.

            FELDA pada asasnya ditubuhkan untuk memperkukuhkan dan mengimbangkan kemajuan ekonomi dan pembangunan prasarana di kawasan luar bandar. Sekaligus, penubuhan FELDA membawa maksud kita dapat menjaga menjaga dan mempertahankan maruah bangsa dan negara di mata negara lain. Dengan kemajuan FELDA, sekaligus menaikkan nama Malaysia di mata dunia.

            Sejarah kehidupan masyarakat FELDA juga menunjukkan berlakunya berwarisan budaya dan perwarisan sejarah masayarakat lama. Sekaligus menunjukkan  bahawa masyarakat kita,  menghargai dan mengamalkan tradisi dan budaya bangsa. Dalam ertikata lain, melalui prinsip kehidupan masyarakat FELDA, dan peranan FELDA dalam ekonomi khususnya, kita dapat menunjukkan bahawa kita bangga dengan sejarah bangsa.


            Melalui kehidupan di FELDA, atau peranan FELDA sebagai salah satu sgensi ekonomi juga, kita dapat menyemai semangat bersatu padu dan berharmoni di antara masyarakat majmuk. Dalam melaksanakan peranan FELDA, di Malaysia,  kita juga dikehendaki bekerjasama dan tolong menolong antara ahli masyarakat. Semangat muhibah atau semangat bermuafakat yang dibentuk seterusnya akan melahirkan semangat patriotik antara anggota masyarakat.

             Dalam melaksanakan peranan FELDA juga, masyarakat Malaysia mestilah menunjukkan semangat  disiplin yang tinggi Aktiviti seperti seperti ini juga memerlukan kita mempamerkan sikap bertindak wajar serta mematuhi undang-undang ketika bekerja sama ada di pejabat di FELDA mahupun kita menjalankan fungsi sebagai ahli masyarakat FELDA. Keadaan ini jika disemai berterusan akan melahirkan rakyat Malaysia  yang mempunyai disiplin yang tinggi terhadap peraturan negara.

            Proses kehidupan di FELDA  juga  mempamerkan sikap rajin dan gigih . Kita juga mesti menunjukkan sikap berdikari bagi menjayakan kehdupan di perkampungan FELDA,  biasanya dilakukan secara kerjasama berpasukan bermula daripada keluarga, kaum, masyarakat dan negara. Dalam proses di FELDA, kita juga perlu menunjukkan sikap tabah menghadapi cabaran, sekaligus menyatukan masyarakat yang berbilang kaum. Sikap rajin, tabah dan berdikari ini akan menjadikan warga negara menyemai sikap-sikap ini bagi memajukan negara.

           Rakyat Malaysia yang tinggal di FELDA atau bekerja di FELDA juga telah memperlihatkan Semangat kekitaan  yang tinggi, dengan menunjukkan sikap bersatu padu dan berharmoni. Sikap masyarakat pelbagai kaum yang bertolak ansur dan bertoleransi memudahkan proses hormat menghormati  antara satu sama lain.  Situasi ini sekaligus akan mengwujudkan keadaan muhibbah atau semanagat bermasyarakat  yang tinggi, sekaligus mempu mengwujudkan negara yang aman dan makmur.
Sila ke Face book  : add nama guru : Puan Noor Arbaiah Ismail. Boleh tanya on line/ e-mel kepada norafuaddj@gmail.com atau ke www.djlovehistory.blogspot.com