Bab Tingkatan 5- 2014
Soalan Ulangkaji.
Bab 1: Nasionalisme:
Tahap-tahap nasionalisme: Bincangkan ciri-cirinya.(Indonesia dan Filipina.
-Tahap 1 dan 2: Bandingkan ciri-cirinya di Indonesia.
-Kesan tahap 1 dan
2 kepada penduduk di Indonesia.
-Apakah tuntutan penduduk di tahap 1
dan 2 di Indonesia.
-Apakah matlamat tahap 1
dan 2
-Golongan yang terlibat tahap 1 dan 2
-Nilai iktibar
kepada rakyat.
-Pemimpin pada
tahap gerakan ini.
-Mengapakah
gerakan di Indonesia berjaya mencapai kemerdekaan?
* Keupayaan murid untuk membandingkan ciri/objektif/golongan/pemimpin di Indonesia dan Filipina bagi kedua-dua tahap.
Bab
2: Nasionalisme
-Nyatakan sebab/faktor / sebab penjajahan Tanah Melayu.Lihat daripada aspek politik, ekonomi dan sosial.
-bagaimana penduduk Tanah Melayu mempertahankan diri dari penjajahan.Apa yang mereka lakukan?
-Apakah bentuk-bentuk persiapan yang boleh kita lakukan supaya negara tidak dijajah.
-Nilai
yg perlu diterapkan oleh penduduk agar tidak dijajah.
-penentangan di kelantan dan Terengganu. Ciri dan bagaimana penentangan? adakah berjaya atau tidak? kenapa
-bagaimana
menjaga kedaulatan negara.
Bab 3: Penyerahan
Sarawak kepada British.
-Siapa atau pihak manakah yang
terlibat.
-Mengapa penentangan penyerahan ini berlaku?
-Bagaimana penentangan dilakukan.
-Gerakan Anti
penyerahan, siapa pemimpinnya? kenapa?
-Larangan kepada
kakitangan kerajaan- Pekeliling no 9, apa kesannya.
-Rukun 13.siapa pemimpin? Apa yang mereka lakukan?
-apa
kesan penentangan oleh penduduk?
Bab
2: Nasionalisme Zaman Jepun.
-Dasar
pemerintahan Jepun; Dasar Penjepunan atau tentera Jepun, bagaimana
dasar dijalankan.
-Kenapa begitu?
-Kesan.
-Penentangan
terhadap Jepun.
-Bagaimana
kesannya.
-Peranan Kesatuan
Melayu Muda (KMM)
-Konsep Melayu
Raya dgn KRIS dan KMM.
-kenapa berjaya
atau gagal?
-Persatuan-persatuan
negeri dan fungsi.
-masalah2 orang
Melayu/ wanita Melayu ketika itu.
Bab 2:
Nasionalisme
-Faktor-faktor pemangkin nasionalisme.
-Dasar British dalam membangkitkan
nasionalisme.
-Pengaruh luar negara dalam membangkitkan
nasionalisme.
-Bagaimana
pendidikan menjadi pemangkin
nasionalisme.
-kebangkitan mesin
cetak.
-penguasaan
PKM.Bagaimana membangkitkan nasionalisme.
Bab 4:Persekutuan Tanah Melayu 1948
-tujuan
persekutuan Tanah Melayu diadakan.
-isi perlembagaan PTM 1948
-Mengapa berjaya.
-Tokoh yang
terlibat.
-golongan yang menetang PTM 1948 dan mengapa.
-apa
tindakan mereka (org dagang dan radikal)
Bab 5: Tokoh-tokoh kemerdekaan.
.-siapa.(Tunku abd
Rahman Putra al haj, Tun Abdul Razak, Tun V.T Sambathan, Tun H.S Lee)
-peranan mereka
Tajuk ulangkaji tingkatan
4
Bab 1
-Kenali nama-nama
tamadun.
-kenali nama
sungai.
-mengapa lembah
sesuai sebagai petempatan.
-soalan KBKK:
bagaimana menjaga sungai.
-mengapa sungai
penting pd zaman tamadun awal.
-mengapa
sg dipilih sebg petempatan.
Bab 2
Tamadun China
/Yunani/Rom dan India (bagi ke mepat-empat tamadun)
-sumbangan sains
dan teknologi.
-mengapa penting.
-senibina, kenapa
penting/kepentingan
-kemajuan dalam
aspek ekonomi.
-ikhtibar dalam
mencapai kemajuan.
-bagaimana
mencontohi kemajuan tamadun-tamadun
ini.
-ciri-ciri atau
nilai masayarakat bagi
mencapai kemajuan/peradaban.
-aspek sosial
masyarakat (pendidikan, status
masyarakat.)
Bab 3
-cara kedatangan Hindu dan Buddha.
-faktor yg mempengaruhi kedatangan Hindu &
Buddha.
-peranan dan
kedudukan Raja dlm kerajaan
awal.
-amalan mengangkat
sumpah kerajaan
Srivijaya.
-peranan anak2
raja di Srivijaya.
-peringkat
pemerintahan Srivijaya.
Bab 4
-Islam di Makkah
-penentangan.
-faktor
penentangan & penerimaan Islam.
-bagaimana
mengatasi penentangan
Bab 5
-maksud Piagam Madinah.
-kandungan Piagam.
-antara pihak
mana?
-Kerajaan
Srivijaya, faktor kejayaan.
-Kedah Tua, kator
kemunculan sebagai kerajaan maritim.
-Kemahiran sebagai
pelaut yang hebat?
-aktiviti kerajaan
maritim.
-iktibar kerajaan
maritim.
-kerajaan agria:
ciri-ciri dan nama kerajaan.
-kerajaan maritim,
ciri-ciri dan nama kerajaan.
-kepentingan tasik
Tonle Sap.
-bagaimana
memajukan pertanian.
-bagaimana
memajukan kerajaan maritim.
-perkara asas
dalam piagam yg penting.
-asas pembentukan Piagam Madinah.
-kepentingan
mengadakan Piagam.
1 comment:
Cikgu,apakah peranan peranan anak anak raja di Srivijaya?
Post a Comment