Edaran akan diedarkan pada jumaat 8 mei 2015 semasa Bengkel Menjawab Sejarah 2015
Bab 1 (Tema 1)
-Pengertian tamadun mengikut Barat dan Islam.
-nama2
EMPAT tamadun awal di lembah sungai.
-nama
sungai di tamadun2.
-ciri2
tamadun awal.
-mengapa
tamadun bermula di sungai.
-Kepentingan
sungai/kegunaan sungai.
-menanda
peta, nama tamadun dan sungai.
-tiga
ciri utama tamadun awal.
-namakan
sistem tulisan
-kepentingan
sistem tulisan.
-bagaimana
tulisan membantu tamadun awal. Apa kegunaan tulisan.
Bab 2
Tamadun China /Yunani/Rom dan India
-senibina,
kenapa penting/kepentingan
-kemajuan
dalam aspek ekonomi.(pertanian, perdagangan)
-ikhtibar
dalam mencapai kemajuan.Apakah nilai-nilai yang masyarakat tunjukkan (sila
lihat buku modul muka surat 2-3)
-bagaimana
mencontohi kemajuan tamadun-tamadun ini.(nilai)
-ciri-ciri
atau nilai masyarakat bagi mencapai kemajuan/peradaban
dalam senibina.
-contoh senibina bagi setiap
tamadun China/India/Rom dan Yunani.
-kegunaan
senibina.
-apa
kemahiran yg perlu dalam membuat senibina? (matematik, sains dan
teknologi dll)
-kemajuan sains dan teknologi.
Apa kegunaan sains dan teknologi.
-bagaimana sians dan teknologi
membantu tamadun.
-kenapa
perlu menjaga senibina lama.
-bagaimana
menjaga senibina agar tahan lama.
-/perluasan
kuasa Dinasti Maurya.
-usaha
perluasan kuasa Asoka.
-cara
menyumbang kepada negara.
-unsur
patriotisme bagi mencapai kegemilangan negara.
Bab 3
-kerajaan
Agraria.
-ciri-ciri
agraria.
-jenis
tanaman-
-faktor
kegiatan pertanian.
-kepentingan
Tasik Tonle Sap.
-cara
memajukan pertanian sawah padi di Angkor.
-Apakah
/cara masyarakat
membangunkan
kerajaan mereka/nilai
masyarakat
(rujuk buku model)
-cadangan
memajukan pertanian negara
-cara kedatangan Hindu dan
Buddha.
-pengaruh Hindu Buddha dalam
politik dan pemerintahan.
-peranan
dan kedudukan Raja dlm kerajaan awal.
-kenapa
tidak berani menentang raja.
-memahami golongan status sosial
di AT.Bab 1
-cara
memartamatkan Bahasa Kebangsaan.
-peranan
bahasa Sanskrit.
Bab
4
-maksud
jaihiliah
-empat
bentuk kepercayaan orang Arab jahiliah.
-kesan
pemgamalan semangat assabiyah
-bagaimana
membentuk perpaduan.
-sifat/ciri2
jahiliah.
-mengapa
masy jaihiliah menolak Islam.
-jelaskan
sifat peribadi Nabi Muhammad
-Terangkan
ketokohan dan sifat baginda dalam perdagangan.
-buktikan
kebijaksanaan baginda menyebarkan dakwah.
-pengamalkan
ciri kepimpinan Nabi Muhammad.
-riwayat
hidup baginda.
-faktor
penerimaan dakwah Islamiah.
-faktor
penolakan dakwah oleh orang Quraisy.
-bentuk2
penentangan.
-cara
baginda penghadapi.
-bagaimana
mengamalkan dasar hormat menghormati.
2 comments:
Cikgu, bloeh posr jawapan untuk objektif?
cikgu, so exam these are coming out right?
- 4 Batai 2015
Post a Comment