SPM 2016 (untuk tingkatan 5) SPM 2017 (untuk tingkatan 4)

BENGKEL SEJARAH SPM 2016; 21 OKTOBER 2016. PELAJAR SPM SILA HADIR KE SEKOLAH. PENERANGAN KERTAS 1, 2 & 3 AKAN DIADAKAN. EDARAN KERTAS 3 JUGA DIEDARKAN BERSAMA SET tRIAL 1 & 2. 1. Lihat tajuk SPM 2016 (tingkatan 5 2016) terdapat tajuk ulangkaji untuk Percubaan SPM 2016. 2.Lihat juga tajuk untuk bacaan Peta Minda, Modul interaktif, nota dan latihan. (label SPM 2016)

Followers

Tuesday, April 11, 2017

SPM 2018 (Tingkatan 4) Tajuk-tajuk penting Peperiksaan Pertengahan Tahun 2017

TAJUK-TAJUK YANG PERLU DIULANGKAJI – SOALAN PERTENGAHAN TAHUN TINGKATAN  4  2017
     


Bab 1 (Fokus kepada 3 tamadun: Mesir-Mesopotamia dan Hwang Ho)
Tamadun Mesir.
-Tamadun Mesopotamia
-lokasi ke tiga  tamadun (kenali di mana dan nama sungai)
-mengapa sungai penting
-pendapat tentang kegemilangan  dunia
-maksud tamadun Islam dan Barat.
-ciri-ciri tamadun minima empat ciri tamadun.
-sumbangan Mesopotamia dalam bidang politik, ekonomi dan sosial.
-senibina, kenapa penting?
-kemajuan/ sumbangan  dalam aspek ekonomi terutama pertanian/perubatan
-ikhtibar dalam mencapai kemajuan.
-bagaimana mencontohi kemajuan
-ilmu pengetahuan yang ada dalam tamadun ini.
-Tamadun Hwang Ho:
-sistem pemerintahan.
-struktur masyarakat
-sumbangan dalam bidang politik, ekonomi dan sosial yang masih kekal sehingga ke hari ini.
-teladan yang boleh dipelajari.


Bab 2
Peningkatan tamadun (yunani, Rom, China dan India) P/s learn form kertas 3 sejarah
-struktur dalam masyarakat.
-jenis kepercayaan-bagaimana menjalankan.
-senibina, kenapa penting?
-fungsi senibina.
-funsi Colloseum? Stupa di India? Tembok Besar? Aquaduc? Panthenon?
-ikhtibar dalam mencapai kemajuan
-jenis senibina dan kegunaan dalam setiap tamadun.
-pembaharuan dalam sains dan teknologi.
-ikhtibar dalam mencapai kemajuan.
-bagaimana mencontohi kemajuan
tamadun-tamadun ini.
-ciri-ciri atau nilai masyarakat bagi
mencapai kemajuan/peradaban.
-perbandingan olimpik dahulu dan sekarang.
-aspek sosial masyarakat (pendidikan,
status masyarakat.)
-ciri-ciri sistem pendidikan.
-Keistimewaan pendidikan dalam tamadun2.         
 -Keistimewaan Anyang.
-bagaimana menjayakan sistem pendidikan negara



Bab 3: Kerajaan Maritim & agraria.
-definisi agraria & maritim.
-faktor perkembangan kerajaan agraraia dan maritim
-kepentingan pertanian.
-faktor ketajaan Angkor?
-kepentingan Tasik Tonle sap.
-aktiviti di Tasik Tonle Sap.
Kerajaan Srivijaya, faktor kejayaan.
-Kedah Tua, kator kemunculan sebagai kerajaan maritim.
-Kemahiran sebagai pelaut yang hebat? Orang laut? Siapa? Apa keistomewaan mereka?
-aktiviti kerajaan maritim.
-iktibar kerajaan maritim.
-kerajaan maritim, ciri-ciri dan nama kerajaan
-bagaimana memajukan kerajaan maritim.
-mengapa agraria dan maritim saling berhubungan.
-teladan yang patut kita pelajari/nilai yang dipraktikkan
-Kepentingan Bahasa Sanskrit.
-kepentingan membina candi
-mengenalpasti senibina antara borubodur dan Angkor Watt
-pengaruh Hindu Buddha dalam pembinaan candi
-cara kedatangan Hindu Buddha
-mengapa perlu menjaga senibina lama.

Bab 4: Penyebaran Islam di Makkah
-maksud jahala.
-definisi  4 maksud jahiliah
-ciri-ciri jahiliah.
-mengapa jahiliah menghalang masyarakat mempunyai etika/moral
-Kenapa empangan Maarib runtuh.
-kanapa jahiliah dianggap zaman gelap?
-definisi assabiyah?
-perlantikan syeikh? Syarat? Kenapa syeikh penting?
-kenapa semangat assabiyah penting?
-kegiatan utama politik, ekonomi dan sosial.

Bab 4
-Latar belakang Nabi Muhammad s.a.w
-Sifat2 peribadi baginda.
-riwayat hidup
-empat sifat wajib dan bagaimana boleh diaplikasi kepada kehidupan?
-perilaku suami yang penyayang kepada keluarga.
-bagaimana sifat nabi membantu penentangan terhadap Islam.

-nilai yang boleh ditiru bagi melahirkan masarakat yg gemilang.

No comments: