SPM 2014 & 2015 (TINGKATAN 5 DAN 4)

SPM 2014: Tajuk kertas 3 bab 7. 2. Peperiksaan Akhir Tahun tingkatan 4 2014.Edaran tajuk kertas 3 telah diedarkan hari ini. 12.9.2014 Di bawah ini tajuk2 penting peperiksaan akhir tahun. 1.EDARAN TAJUK ULANGKAJI PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM AKAN DIEDARKAN PADA JUMAAT 25 Julai 2014.: A) KERTAS 3 PERCUBAAN SPM B) TAJUK SPM 2004-2013 C) TAJUK RAMALAN SPM 2014 D) 30 soalan HOTS atau KBAT E) SOALAN ULANGKAJI SPM

Followers

Tuesday, April 7, 2009

Projek kerja kursus PMR 2009 1

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN DAMANSARA JAYA
PROJEK SEJARAH 2009
PANITIA SEJARAH
Susunan Projek

1. Muka depan – nama, kad pengenalan dan tajuk kajian. (akan diberi)
2. Borang lampiran 8,9 dan 10 (diberi oleh guru)
3. Senarai kandungan – tajuk dan muka surat. (Mesti mengandungi perkara 4-10)
4. Penghargaan- mengandungi 3 pihak (guru dan sekolah, ibubapa,kawan-kawan,pihak muzium, arkib, (yang berkaitan)dan sebagainya.Mesti masukkan nama-nama pihak yang terlibat)
5. Objektif kajian- Mesti mengandungi sekurang-kurangnya 3 objektif secara khusus. (lihat contoh)
6. Kaedah kajian-mesti mengandungi 3 kaedah secara khusus (lihat contoh)
7. Hasil Kajian- mesti mengandungi – 1. nama bangunan (nama lain jika ada) 2. Latar belakang (asal-ususl,pengasas (jika ada) dll 3. keistimewaan bangunan (lihat edaran dan contoh di blog www.djlovehistory.blogspot.com)
8. Rumusan -3 iktibar iaitu pengalaman, warisan budaya lama, berbangga sebagai rakyat Malaysia, keseronokkan belajar warisan lama, semangat berdikari, jati diri sebagai warga Malaysia, menunjukkan disiplin yang tinggi, bertoleransi sesama rakan, bekerjasama sesama rakan. (mana-mana 3 elemen – lihat contoh)
9. Esei 2 / Elemen dua : Tajuk ; Bagaimanakah pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah dapat memupuk semangat cintakan warisan bangsa dalam kalangan rakyat Malaysia? Mesti menggunakan 5 unsur patriotisme .Lihat edaran.
10. Lampiran (gambar bangunan, peta lokasi, ilustrasi / lukisan tangan bangunan, pelan bangunan, dokumen orang yang diwawancara) Mesti mempunyai kapsyen – keterangan di bawah setiap lampiran.
11. Rujukan – mesti mempunyai 4 jenis sumber (Rujuk lampiran yang telah guru berikan)
12. Senarai semak (akan diberi kemudian)

Jika memenuhi 9-10 elemen di atas = 4 markah.
Jika memenuhi 7-8 elemen di atas = 3 markah.
Jika memenuhi 5-6 elemen di atas = 2 markah.
Jika memenuhi 3-4 elemen di atas = 1 markah

Cadangan tajuk:
Carcosa Seri Negara
Muzium Kuala Lumpur.
Bangunan Sultan Abdul Samad
A Famosa Melaka
VI Istitution.


Objektif khusus:
1. Projek kerja kursus ini membolehkan saya mengkaji bangunan bersejarah seperti … dengan terperinci.
2. Projek ini juga membolehkan saya menghayati warisan budaya peninggalan nenek moyang saya dahulu iaitu ……
3. Saya dapat membuat kajian terperinci berkaitan bangunan bersejarah secara rasional.
4. Saya juga dapat menyemai nilai-nilai patriotisme seperti kerjasama, saling bantu membantu, bangga terhadap kaum dan bangsa sendiri serta berdisiplin bersama-sama kawan-kawan saya iaitu…







Kaedah Kajian

1. Saya menggunakan kaedah kajian sumber bertulis seperti buku dan majalah untuk mengkaji bangunan bersejarah iaitu ………………….
2. Saya telah mewawancara individu seperti datuk saya / ibu saya/ jiran saya iaitu.. (nama)bagi mendapatkan maklumat mengenai ……………….
3. Saya juga telah melayari laman Internet iaitu …………bagi mengetahui latar belakang bangunan yang dikaji secara terperinci.
4. Saya juga telah menggunakan kaedah menonton filem bertajuk …bagi memahami keadaan sebenar bangunan tersebut.
5. Saya juga telah melawat (Contoh , Muzium Negara atau Arkib Negara ) bagi mendapatkan maklumat tambahan tentang bangunan yang saya kaji.


Projek Kerja Kursus
Tugasan 2: Esei ; ; Bagaimanakah pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah dapat memupuk semangat cintakan warisan bangsa dalam kalangan rakyat Malaysia?

Istilah pemeliharaan membawa maksud kerja-kerja baikpulih bangunan, monumen dan tapak tanah bersejarah dengan menggunakan pelbagai pendekatan yang bersesuaian seperti pencegahan, pengekalan, pengukuhan, pengembalian semula, pemulihan, pengeluaran semula, pembinaan semula dan lain-lain lagi. Perkataan pemuliharaan pula mengikut Oxford Fajar (2004:79) membawa kepada maksud “… kerja memulihara dalam bentuk yang sedia ada.” Burden (2004:62) pula mendefinisikan maksud perkataan ini sebagai pengurusan bangunan, monumen dan tapak untuk mengelak pereputan, kemusnahan, penyalahgunaan atau diabaikan…”

Insan yang mempunyai semangat berbangga sebagai rakyat Malaysia dapat dibentuk melalui kajian bangunan bersejarah seperti kerana melalui kajian ini, kita dapat menjaga dan mempertahankan maruah bangsa dan negara dengan mempelajari dan meneruskan pemeliharaan dan pemulihan warisan bangsa ini.Dengan meneruskan dan memperkenalkan bangunan ini kepada generasi depan, bermakna mereka juga menyemai perasaan patriotik.Sekaligus menunjukkan bahawa kita menghargai dan mengamalkan tradisi dan budaya bangsa. Dalam ertikata lain, melalui prinsip penjagaan bangunan ini, kita dapat menunjukkan bahawa kita bangga dengan sejarah bangsa.

Melalui pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah juga , kita dapat menyemai semangat bersatu padu dan berharmoni di antara masyarakat majmuk. Dalam melaksanakan pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah seperti ini juga mengkehendaki kita bekerjasama dan tolong menolong antara ahli masyarakat. Semangat muhibah atau semangat bermuafakat yang dibentuk seterusnya akan melahirkan semangat patriotik antara anggota masyarakat.

Dalam melaksanakan proses pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah juga, masyarakat Malaysia mestilah menunjukkan semangat disiplin yang tinggi Aktiviti seperti seperti ini juga memerlukan kita mempamerkan sikap bertindak wajar serta mematuhi undang-undang pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah Keadaan ini jika disemai berterusan akan melahirkan rakyat Malaysia yang mempunyai disiplin yang tinggi terhadap peraturan negara.

Proses pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah juga mempamerkan sikap rajin dan gigih . Kita juga mesti menunjukkan sikap berdikari bagi menjayakan pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah yang biasanya dilakukan secara kerjasama berpasukan. Dalam proses pemeliharaan dan pemuliharaan bangunan bersejarah kita juga perlu menunjukkan sikap tabah menghadapi cabaran bagi melengkapkan proses tersebut. Sikap rajin, tabah dan berdikari ini akan menjadikan warga negara menyemai sikap-sikap ini bagi memajukan negara.

Sila rujuk www. djlovehistory.blogspot - lihat tajuk projek kerja kursus.
panitia all/noorarbaiah/com

22 comments:

Dhurgashree Kangga Raathigaa said...

Hai, How are you? Hope you are fine..
Thank you so much of giving points for my folio...
Your helps are can't be forgotten..
Thank god...
Terima Kasih.....

pn noor arbaiah said...

dear dhurgashree
you're always welcome..

Anonymous said...

hye...ur point are so usefull for my folio
tq tq .. *mwahx

Kaveena said...

Hi, your post has really helped me alot for my projek! Thank you so much. By the way,you're a school teacher? thanks!

tupai_dog said...

u r a teacher?u are so nice..

Anonymous said...

very useful point to complete my KERJA KURSUS SEJARAH
TQ !!!

Anonymous said...

thanks for your idea..... it really give me an inspiration to do my elemen 3..... may God bless you all the year

aron said...

wow thx 4 such a superb blog.it is really helpful 4 us .thx again.:)

Anonymous said...

boleh bagi contoh-contoh isi penghargaan,rumusan tentang bangunan sekolah.

Anonymous said...

boleh bagi contoh-contoh kerja kursus
tentang bangunan bersejarah :sekolah

Anonymous said...

thanks for ur post .. it helped me at my projek..
but i dont understand about the esei (mengikut Oxford Fajar "2004:79") means..can u explain to me??

Anonymous said...

thanks so much. you helping me so much!

blink23sparkling said...

thankz cikgu..
cikgu tlh meringankan beban saye..
mmg sgt membantu..
moga Allah membalas budi cikgu..

Anonymous said...

Teacher,

my school teacher discussed, and they said A-Famosa is not Bangunan :( sad, so, what's your comment .

white pelangi said...

kalau saya ada ckgu mcm awak mmg saya bersyukur amat2..tq..ckgu kami mmg lepas tgn truss...terma kasih cikgu!

aku miss jandi said...

thanx for the important points!!!Ihope will get straight A's in PMR!

sya_misss jandi said...

thanx agaiN!!!

ilovedjians said...

Cikgu, saya dari 3 Balau (2009), boleh saya salin buta-buta dari atas?? will teacher minus marks? my teacher is Pn. Joyce.

Anonymous said...

THANX A LOT..
HOPE GETS STRAIGT A'S...
=)

Anonymous said...

8. Rumusan -3 iktibar iaitu pengalaman, warisan budaya lama, berbangga sebagai rakyat Malaysia, keseronokkan belajar warisan lama, semangat berdikari, jati diri sebagai warga Malaysia, menunjukkan disiplin yang tinggi, bertoleransi sesama rakan, bekerjasama sesama rakan. (mana-mana 3 elemen – lihat contoh)

teacher,

where is the contoh ? can edit your post by putting Rumusan as the tittle of the contoh ? Thanks Teacher <3

Anonymous said...

hey.thnx 2 d'very useful elemenIII..

Jasmine said...

aduh..thanx banyak-banyak cikgu.ari ni kamiorang antar folio and thankgod your notes help me.
xoxo