Followers

Tuesday, May 13, 2008

Pemimpin Kita 4: Tun Hussein Onn



Tun Hussein Onn

Tun Hussein bin Onn adalah anakanda kepada Allahyarham Dato' Onn bin Jaafar yang memimpin ke arah penubuhan UMNO, malah Tun Hussein sendiri adalah salah seorang pengasas UMNO. Beliau dilahirkan di Johor Bahru pada 12 Februari 1922. Tun Hussein mendapat didikan awal di English College (kini Maktab Sultan Abu Bakar), Johor Bahru. Beliau dibesarkan di dalam suasana dunia berada di ambang Peperangan Dunia Kedua lantas mendorongnya membuat keputusan menjadi seorang tentera dengan memasuki Pasukan Tentera Johor sebagai seorang pegawai kadet. Beliau kemudiannya mamasuki Maktab Tentera British di Dehra, India dan setelah ditauliahkan beliau menyertai Regimen Hyderabad ke 19.

Bermula tahun 1942 beliau terlibat secara aktif dalam peperangan di Mesir, Syria, Palestin dan Iraq. Apabila Perang Dunia Kedua meletus di rantau Asia, beliau ditempatkan di Cawangan Perisikan Ibu Pejabat Tentera British, India di New Delhi. Beliau kemudiannya dipinjamkan ke unit pengambilan orang-orang baru dan melatih para pejuang bawah tanah Malaya menentang tentera Jepun yang menawan Malaya. Dari Madras beliau merancang dan menggerakkan operasi peperangan gerila terhadap Jepun.

Apabila Perang Dunia Kedua tamat beliau pulang ke tanah air dan dilantik sebagai Komandan Polis Johor Bahru. Beliau kemudiannya bersara dari perkhidmatan ketenteraan dengan berpangkat kapten, satu pencapaian yang cukup cemerlang. Tun Hussein kemudian menyertai ayahandanya dalam bidang politik apabila ayahandanya menubuhkan Pergerakan Melayu Johor Semenanjung. Apabila UMNO ditubuhkan, beliau dilantik sebagai Penolong Setiausaha Agung UMNO dan kemudiannya sebagai Ketua Pergerakan Pemuda UMNO yang pertama pada usia 28 tahun. Disamping penglibatannya dalam politik, beliau memasuki Perkhidmatan Pentadbiran Melayu dan berkhidmat di Kuala Selangor dan Kelang sebagai Penolong Pegawai Daerah. Pada tahun 1950 beliau dilantik sebagai ahli Majlis Mesyuarat Persekutuan disamping menduduki Majlis Mesyuarat Perundangan Negeri Johor dan Majlis Kerja Negeri Johor.

Tun Hussein kemudianya menyertai ayahandanya keluar dari UMNO dan menubuhkan Independent of Malaya Party (IMP) pada tahun 1951 dan kemudiannya Parti Negara. Beliau kemudiannya meninggalkan alam politik apabila menukar arah dengan melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang di Lincoln's Inn, England dan lulus pada tahun 1958.

Sekembalinya ke tanah air belaiu membuka firma guamannya sendiri di Kuala Lumpur. Ibarat sireh pulang ke ganggang beliau menyertai UMNO semula atas pelawaan birasnya, Tun Abdul Razak, Yang DiPertua UMNO pad tahun 1964. Pada Jun 1969 beliau dilantik sebagai ahli jawatankuasa Kerja UMNO (kini Majlis Kerja Tertiggi UMNO). Penyertaannya dalam kabinet Malaysia bermula pada September 1970 apabila dilantik menjadi Menteri Pelajaran oleh Perdana Menteri Tun Razak. Dalam UMNO beliau meniti hirarki dengan pantas apabila dipilih sebagai Naib Presiden pada tahun 1972 dan kemudiannya dilantik sebagai pemangku Timbalan Presiden pada 8 Ogos 1973 oleh Majlis Tertinggi UMNO berikutan kematian Tun Dr. Ismail.

Pada 13 Ogos 1973 beliau dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri dan memegang potfolio Menteri Perdagangan dan Perindustrian. Kepulangan Tun Razak ke Rahmatullah pada 14 Januari 1976 telah mengejutkan seluruh negara. Berikutan itu dalam satu mesyuarat tergempar Majlis Tertinggi pada 17 Januari beliau telah disahkan sebagai pemangku Presiden UMNO. Khamis, 15 Januari 1976, Tun Hussein Onn mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ketiga di Istana Negara. Pada 1978 belaiu menang tanpa bertanding bagi jawatan Presiden UMNO. Pada 15 Mei 1981 Tun Hussein menyatakan hasratnya untuk tidak mempertahankan jawatan Presiden UMNO sekaligus mengundurkan diri dari kepimpinan negara. Takdir telah menentukan bahawa Tun Hussein dilahirkan untuk mewariskan perjuangan. Ketika menjadi Perdana Menteri beliau telah meneruskan agenda pembangunan yang telah digariskan oleh Tun Razak khususnya dalam menggerkkan 'Dasar Ekonomi Baru'. Di bawah pentadbirannya beliau telah memperkenalkan Amanah Saham Nasional (ASN) yang merupakan satu dana amanah bumiputera yang membantu peningkatan ekuiti bumiputera dalam ekonomi negara.

Sebagai seorang perwira, beliau fasih tentang hal ehwal keselamatan. Di bawah pentadbirannya, angkatan bersenjata Malaysia telah diperbesarkan dan dimodenisasikan apatah lagi rantau Asia Tenggara ketika itu cemas ekoran jatuhnya Vietnam Selatan ke tangan komunis dan mekernya cita-cita 'Teori Domino' komunis. Semasa pentadbirannya usaha membenteras pengganas komunis di hutan dan di bandar-bandar telah diperhebatkan malah golongan yang bersimpati dengan aliran komunis dipulihkan menerusi gerakan-gerakan intelligen yang berjaya.

Tun Hussein akan sentiasa dikenang sebagai pemimpin yang melayari Malaysia meniti arus pembangunan dengan konsisten tanpa banyak kontroversi. Dasar-dasar dan program-program yang diketegahkannya tidak pernah lari dari sasaran Dasar Ekonomi Baru. Keamanan negara yang diperkukuhkannya telah menarik pelabur luar menjadikan Malaysia sebuah negara yang stabil politik dan ekonominya. Sumbangan beliau yang terbesar ialah menegakkan tiang keamanan yang kukuh.

Tun Hussein bin Onn meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri negara pada Julai 1981 atas sebab kesihatan dan diambil alih oleh Dato' Seri Dr Mahathir Mohamad. Selepas bersara beliau telah mengabadikan diri kepada kerja-kerja kebajikan. Dalam sejarah, Tun Hussein Onn akan sentiasa dikenang sebagai 'Penyambung Warisan Yang Terbilang'. Beliau juga dikenali sebagai 'Bapa Perpaduan' kerana berjaya memupuk semangat perpaduan berbilang kaum yang lebih erat dalam masyarakat Malaysia. Beliau mewarisi kepimpinan UMNO yang pernah disandang oleh ayahandanya, mewarisi program pembangunan yang dijana oleh sahabatnya dan melaksanakannya dengan penuh setia. Malah beliau pula mewariskan kerajaan kepada Dr. Mahathir dalam keadaan yang stabil dan UMNO dalam keadaan yang begitu kukuh.

Beliau pulang ke Rahmatullah pada 29 Mei 1990 dalam usia 68 tahun di San Francisco, Amerika Syarikat kerana serangan sakit jantung. Allahyarham disemadikan di Makam Pahlawan Masjid Negara.

No comments: